July 7, 2023

Jeroen Radsma, nu 2 jaar partner: ’We willen van de eredivisie naar de Champions League’

Vrijheid, keuzes, kansen zien en deze grijpen! Dat is ondernemerschap volgens Jeroen Radsma. Met die instelling stapte hij twee jaar geleden als partner aan boord bij Ausems. Met grote dromen, een net zo grote drive en een passie voor duurzaamheid. Het resultaat tekent zich inmiddels af. Ausems Vastgoed maakt een gezonde groei door met een duidelijke focus op Ausems grootste asset: kwaliteit.

Jeroen Radsma gelooft in positieve impact. En in kwaliteit. Samen met de andere partners, Dick Ausems en Mattijs Boer, verenigt hij beide aspecten in een model van trial & error om zo beheer en onderhoud op een hoger plan te tillen. En dat werpt zijn vruchten af, constateert hij tevreden. De oogst? Aanzienlijk meer inspecties, grotere gebouwen en meer personeel. ‘Ausems is de afgelopen twee jaar in alle opzichten flink gegroeid. Klanten zien ons steeds meer als een volwassen bedrijf en we krijgen steeds meer vertrouwen vanuit de markt. Dat vertaalt zich ook in de opdrachten. De projecten worden steeds groter en uitdagender. We zijn trots dat we op eigen kracht nieuwe klanten aan ons weten te binden.’

Open oog voor kansen

Dat is mede te danken aan de klik tussen de partners, stelt Jeroen. ‘Als het om de belangrijke zaken gaat, dan zitten we met zijn drieën op één lijn. We hebben dezelfde stip op de horizon: groei en uitbreiding van de dienstverlening. Daarbij hebben we alledrie een open oog voor kansen.’ Zo zijn er als spin-off van de basisinspecties al twee nieuwe diensten opgezet: brandveiligheid en duurzaamheid. Beide een hot topic voor vastgoedpartijen.

DGCB: practice what you preach!

Radsma tekent voor het onderdeel duurzaamheid. Dit onderwerp had al langer zijn interesse en als ‘eigen baas’ heeft hij nu de kans om het serieus op te pakken. ‘Ik wil echt impact hebben’, verklaart hij. ‘Daarbij vind ik het belangrijk dat duurzaamheid niet van mensen afhangt, maar geworteld is in het bedrijf. Daarom meldde hij Ausems aan bij DGBC (Dutch Green Building Council), een netwerkorganisatie van koplopers in het verduurzamen van de gebouwde omgeving. Als partner verplicht je je om binnen een paar jaar Paris Proof te zijn. Een kwestie van practice what you preach, vindt Jeroen. ‘Als wij kartrekker en voorloper willen zijn en bedrijven op dit vlak adviseren, moeten we zelf het goede voorbeeld geven.’

Duurzaam DNA

Opmerkelijk genoeg hoeft Ausems daar niet heel veel voor te doen. Dat komt doordat het bedrijf al jaren een duurzame koers vaart. ‘We doen al veel duurzaam zonder dat we daar bewust op sturen. Kennelijk zit dat in ons DNA. Zo zijn we in het verleden al omgeschakeld naar elektrisch rijden, duurzame huisvesting en een paperless office. Dergelijke beslissingen komen op natuurlijke wijze tot stand.’

Kantoor van de toekomst

Ook de recente verhuizing van het kantoor in Arnhem past in dat rijtje. Van een monumentale villa naar het super duurzame, voormalige V&D-pand hartje stad. Bepaald geen standaardkantoor. ‘We hebben bewust gekozen voor het kantoor van de toekomst. Een pand met veel duurzame installaties en aanvullende diensten. Een open transparant gebouw met veel groen en ontmoetingsplekken voor de sociale cohesie. Echt een prettige werkplek.’

BREEAM

Duurzaamheid is razend actueel. En met alle nieuwe wet- en regelgeving rondom ESG, CSRD en EU-Taxonomie ook razend moeilijk. Daarom zet Ausems in op heldere rapportages en kwalitatief goed advies. Zelf staat Jeroen Radsma als gecertificeerd adviseur bedrijven terzijde met verbeteradviezen om het BREEAM-label te behalen. ‘BREEAM is een goed instrument om te verduurzamen. Dit label is veelomvattender dan een energielabel, doordat het ook kijkt naar de omgeving en de infrastructuur. Daardoor heeft BREEAM meer impact op de omgeving. Dat is een positieve ontwikkeling waar wij met plezier bij helpen.’

Hij ziet zijn eigen drive weerspiegeld bij het jonge team. ‘Zeker de nieuwe generatie is erg met dit thema bezig. Ze hebben hart voor duurzaamheid en krijgen bij ons de ruimte om ermee aan de slag te gaan.’ De eerste projecten zijn inmiddels een feit.  

Focus op kwaliteit

Met zo’n drive kun je eigenlijk maar één ding doen: volle kracht vooruit! En dat is dan ook precies de ambitie, maar dat vraagt wel om duidelijke keuzes. ‘Groeien om de groei is niets voor ons. Ausems is een bekende merknaam die staat voor kwaliteit. Dat willen niet alleen zou houden, maar zelfs nog verder uitbouwen. We weten waar we goed in zijn en kiezen ervoor daarop te focussen. We hoeven niet alle diensten aan te bieden, maar wat we wel aanbieden, dat moet echt van top kwaliteit zijn! Dat betekent dat we elkaar blijven uitdagen, en onze mensen scholing aan blijven bieden die ze nodig hebben om deze kwaliteitstempel te garanderen. Zo kunnen we de zaak naar een hoger niveau tillen. We willen van de eredivisie naar de Champions League.’

Ambitie

Die focus op kwaliteit geldt niet alleen voor de klanten, maar voor elk aspect van het bedrijf. De ambitie is dan ook: een fijn bedrijf neerzetten voor iedereen. ‘We werken hard, maar het moet ook gewoon een hele leuke plek zijn’, vindt Jeroen Radsma. ‘Een plek waar iedereen zich fijn voelt. Daar zetten we dan ook vol op in. We willen niet alleen groeien in mensen, maar ook in saamhorigheid. Met elkaar leuke dingen doen, zoals een BBQ, of iets leuks doen voor een verjaardag vinden we belangrijk. Daarom investeren we in een familiegevoel. We willen onze mensen op alle mogelijke manieren motiveren en prikkelen om het beste uit zichzelf te halen. En dat waarderen ze. Er wordt dagelijks aan ze getrokken, maar ze blijven bij ons. Ook de stagiaires. Dat zegt wel iets!’

Wil je hierop reageren?

Bent je het eens met dit artikel, of juist helemaal niet? Laat het weten, we gaan namelijk graag het gesprek aan.
Plaats uw reactie